Přehlídka techniky ve Frant. Lázních ke dni PS.
Do Aše se sjela i technika z okolních rot a praporů a týden se nacvičovalo a leštilo.Gumy se natíraly lakem na pneumatiky s názvem MADO-lak,vše ostatní barvou khaki,nebo naftou,aby se barva krásně oživila.Pro nás účastníky to byl krásný týden osvobozený od služeb a dalších činností běžného dne na "čáře." Mě dělal velitele vozu četař Láďa Provazník se kterým jsem narukoval na vojnu a navíc jsme spolu chodili do školy a byli jsme velmi dobří kamarádi.Užívali jsme si krásného počasí,které ten týden panovalo a bylo tam i spousty humoru a taškařic s ostatními kluky.Nácvik probíhal v okolí nádraží na takové široké hlavní ulici ,kde se také konaly slavnostní přísahy.Chodili se na nás dívat lidé a pobíhaly tam spousty dětí, kterým se občas hodil nějaký odznáček.
No a po tom týdnu nastal odjezd směr Františkovy Lázně.Slunce bylo už v tomto období vysoko,když jsme asi v 8 ráno vyjížděli v koloně z Aše.Z motorů šla oblaka namodralého kouře,ve kterých sluneční paprsky vytvářely ten správný koloryt.A v lesních úsecích, kde slunce probleskovalo mezi stromy, to bylo ještě krásnější.Ona taková jízda ve vojenské koloně má vždy své kouzlo a každý účastník je nedílnou součástí něčeho velikého a celistvého.Monotóní pravidelný zvuk motorů tomu dává takové tajemno a velitelé vozů se tváří důstojně a upřeně sledují cestu.Rychlost bývá stanovena na 40 km/h,aby nedocházelo k nějakým krizovým situacím.A tímto tempem jsme asi za 45 minut dojeli na místo určení.Zastavilo se na seřadišti a bylo dostatek času skočit si do obchodu pro limonádu a tatranku.Tenkrát to pro nás bylo pochutnáníčko.Já jsem si koupil Ovonu-to byl takový hustčí nápoj z rozmixovaných broskví,nebo meruněk v lahvičce asi 0.25l a v té době to byl fakt luxusní a chuťově vynikající výrobek.Samozřejmě došlo i na cigára,i když mnozí z nás je fakt mít nemuseli.Ale ta slavnostní nálada a pocit důležitosti nás mladých kluků zapříčinila to,že si snad každý zapálil.A také jsme tím "machrovali"před těmi davy lidí,kteří se na tu slávu scházely.
Pak nastala hodina H a velitelé začali pobíhat a organizovat pořadí jednotlivých typů vozidel.To trvalo asi hodinu a pak to přišlo.To co jsme nacvičili jsme museli bezchybně provést na ostro.Byla to docela síla a měl jsem velikou trému.Všude davy lidí a já jsem zaregistroval i tenkrát veřejně známé osobnosti a několik herců a héééreček :-).-)Na redukovanou dvojku a ve středních otáčkách jsem jako levé vozidlo ve dvojici držel linii s pravým.Motor šel pravidelně a tak asi po 50 metrech to ze mě spadlo a přehlídku jsem si začal užívat.Dopadlo to dobře a na konci trasy jsme se sjížděli takzvaným zipem do jednotné řady.No a to bych nebyl já,aby mě zase něco atraktivního nenapadlo.Nechal jsem si před svým OT-64 větší mezeru,vytáhl jsem sytič a plyn sešlápl prudce až na podlahu.Tím jsem mu dal pěkně "napít" a z obou výfuků se vyvalil husý černý dým.Předek vozidla se zvedl na pérech nahoru a já takových 20 m prosvištěl s těmito efekty davem lemujícím širokou třídu.A ono to zabralo a sklidil jsem potlesk mnoha přítomných.Hned jsme to s Ládou v mikrofonech vyhodnotili a byli na to patřičně hrdí.
Návrat do Aše už nebyl v koloně,protože vozidla se rozjížděla po vlastní ose ke svým jednotlivým rotám a vyšší důstojníci samozřejmě zůstali na hostinu a další zábavu.Dostali jsme rozkaz dodržovat dopravní předpisy a každý sám dojet do svého autoparku.Tak jsme s Láďou vyrazili směr Aš a plni dojmů jsme to řezali,co to šlo.Někde v půli cesty po takovém sjezdu s kopce jsem zastavil na odpočívadle s tím,že vlastně nikam nepospícháme a užijem si volnost mimo "kasíno." Tak jsme tam asi hodinu seděli a kecali o civilu a o babách.No znáte to.Potom jsme zase vyrazili ze stínu lesa na rozpálený asfalt a opět plný kotel.Dojeli jsme do Aše a někde v místech prudkého stoupání v ulici blízko restaurace Na zátiší pociťuji,že motor přestává táhnout a zpomaluje nepřirozeným způsobem.Hned jsem zastavil a koukám-na teploměru motoru je 115 stupňů.Vylezu na pancíř a je to jasné!!!Víko mého průlezu zavřelo nasávání vzduchu k chladiči oleje a motoru.Kouřilo se z motoru jako z německého tanku a dost to smrdělo.Tak jsem sání otevřel a hned jsem chtěl nastartovat,aby se to vychladilo.Ale ono to šlo tak těžko,že motor nechytl.Prostě se motor trochu přiškvařil.Otevřel jsem tedy celé víko motoru,aby to mělo aslespoň trochu čerstvého vzduchu a každou chvilku trochu startérem protočil motor,aby se to nekouslo nadobro.No po chvíli to šlo čím dál lépe,až nakonec naskočil.Tak jsem ho nechal 10 min na volnoběh a teplota se konečně srovnala.V klidu jsme dojeli do autoparku v kasárnách zvaných Na východě a zaparkovali. Byla to trochu šmouha za jinak krásným dnem plným zážitků.
Komentáře
Přehled komentářů
Miro Žbiro dík za názor.Můžeš se mi prosím ozvat na mail?Potřebuji něco prokonzultovat ohledně radiostanic.Dík Luboš
SKOT není hovězí
Miro Žbiro, 9. 5. 2008 15:13Skvělá historka o skvělým stroji.Jízda v koloně,něco naprosto super,několikrát jsem měl to potěšení,dodnes na to rád vzpomínám.Terén Doupov,plavby Boletice,přesun techniky přes město,vagónovat na nádraží...špica.Starší radista,velitel vozu R3MT VŠOT,Stříbro 1993.Chlapi zdar!
SKOT není hovězí
Luboš, 9. 5. 2008 18:40