Ukroucená Královská hřídel.
Říká se,že na jednu hodinu jízdy s OT-64,ale i jinou vojenskou technikou, je deset hodin oprav a údržby.Možná na tom něco pravdy bude a začínám tomu docela věřit.
Potkala mě dost nepříjemná závada,která mě stála dost fyzických a psychických sil.Po nastartování se ozvalo několik nepřirozených zvuků a OT se celé zachvělo.Poté už šel motor v klidu ,ale mě se něco nezdálo.Bylo to nějak moc tiché a pravidelné.Tak jsem vlezl do bojového prostoru a hned jsem věděl,že je zle.Neslyšel jsem totiž ten charakteristický zvuk rychloběhu a převodovky.Prostě to bylo bez pohybu a já měl na těle husí kůži,protože představa demontáže převodového ústrojí v domácích podmínkách byla frustrující!!!Ihned jsem vypnul motor a začal přemýšlet,co to může být.No a po chvilce jsem stanovil diagnozu.Jedině prasklý královský hřídel to může být a tak jsem se pustil do práce.
Nejprve se demontuje velký kryt nad převodovkou a dále krytový most nad rychloběhem.To znamená také demontovat páku ručního čerpadla a ovládací kolečko vypouštěcího ventilu pod převodovkou.Dále se demontuje olejové čerpadlo a trubky k němu.Ukáže se nám unašeč olejového čerpadla,který musí také ven.No a pak už na mě koukalo ozubené kolo královského hřídele.Aby se hřídel dal vysunout,musí se demontovat most ,který spojuje motor a rychloběh a zároveň tyto dvě části ustavuje do správné polohy.
A pak jsem to náhle spatřil.Hřídel byl ukroucen mezi nástrčným ozubeným kolem a vymezovací podložkou v místě tisícihranu.Vyjmul jsem obě ukroucené části a začal zkoumat,zda nedošlo ještě k nějakému poškození dalších částí rychloběhu,První zběžná prohlídka nic nevykazovala a tak jsem chvíli zasedl a dumal.proč se to stalo.
Na vojně nás takovýto karambol nepotkal.Pak jsem ještě jednou pro jistotu sáhl do prostoru simerinku na unašeči v zadní části a zjistil,že tam je kus vyštípnutý.To byla velmi špatná zpráva,protože to znamená vylisovat stahovacím přípravkem unašeč rychloběhu.Musí se tedy demontovat příruba se simerinkem a kruhová segrovka v místech,kam se hlava nevejde a vše se dělá po hmatu.No děsná práce.Neměl jsem dost silné kleště na segrovku a tak přišla ke slovu montpáka.Nakonec jsem ji dostal a trochu si oddychl.Následovala výroba stahováku,abych mohl stáhnout unašeč.Má třicetiletá praxe v oboru nástrojař přinesla své ovoce a po chvilce byl unašeč venku.Pak už "jenom"sehnat náhradní díly a začala montáž,která již byla hračkou a v klidu jsem skládal díl po díle zpět na své místo.Samozřejmě,že jsem toto vše dělal v průběhu několika dní a celkově jsem u toho strávil takových 15-20 hodin tvrdé práce.Ale vícekrát raději už nic takového.
Náhledy fotografií ze složky Opravy a údržba
Komentáře
Přehled komentářů
AHOJ TAKY SEM ODSTAVIL OT U KÁMOŠE ŽE MI UDĚLÁ ZAREZLÝ ČEP A KDYŽ JSEM SI PRO TO PŘIŠEL HŘÍDEL BYLA UKROUCENÁ,SE DUŠOVAL ŽE S TIM ANI NEPOPOJEL TAK SEM MU VĚŘIL A TED TO TU TAKY ČTU ŽE SE TO STALO I VÁM. POZITIVNÍ JE ŽE TO BYLO PŘED DÍLNOU TAKŽE VLASTNĚ POHODA HŘÍDEL JSEM SEHNAL A TĚŠIM SE AŽ VYJEDU.JO A Z TĚMA OTÁČKAMA VOLNOBĚŽNEJMA JE TO ASI PRAVDA TAKY DÁVAM VĚTŠÍ ABY SE TO NEROZPADLO :-) A TROCHU SEBEKRYTIKY SEM TOMU DAL TAKY ČOČKU NEŽ JSEM SE S TIM TROCHU NAUČIL PAČ SEM NEMĚL ANI ŘIDIČÁK NA NÁKLADÁK TAKŽE PŘED TIM OSOBÁKY MAX OFFROADY NA UKRAJINĚ A ALBÁNII. ALE TU KÁRU MILUJU HLAVNĚ PLAVBY.
K.hřídel
Honza, 24. 7. 2011 9:44
Zdar chlapi,tak jsem dneska dopadl jako kolega v nadpise.včera jsem skota v klidu zaparkoval a dneska jsem chtěl vyjet a nic.....kdyby se ozvala nějaká rána nebo cvakání ale asi se to louplo úplně potichu.
No nic,jen bych teď potřeboval poradit kde hřídel sehnat????poraďte prosím:-))
Re: K.hřídel
Luboš, 24. 7. 2011 16:57
Nazdar, Honzo vyzkoušej tento kontakt. Měli ho tam.
skladyvm@seznam.cz
Re: Re: K.hřídel
jivit, 14. 12. 2012 15:50Zdravim.muhu se zeptat,kde jsou ty sklady vm jak jste tam pořídil tu královskou hřídel a za kolik byla?Mě napsali,že díly maj,ale pak už se nikdo neozval.Předem dík za info s pozdravem Jivit
spojař
Grinch, 22. 7. 2011 10:31pár OTéček jsem měl a ta královská hřídel byla slabinou, pár nám jich prdlo, jen mám za to, že to byl hřídel rozvodovky - musel být jeřáb a sundat i věž - pamatuju, že jsem třeba vezli vlakem OT do Těšína (servis/generálky na radiostanice) prdla tahle hřídel a tam na to jeřáb neměli a museli nám sundavat věž na celnici, kde se to muselo i opravit a dostkrát jsme s tím uvízli na pár dní v mrazech na cvičeních, než se uráčili nám poslat techniky nebo odtah.
Re: nádrž
Luboš, 21. 11. 2010 18:58Nádrž jsem měnil,ale na vojně.Je to gumový vak,musí se odčerpat nafta.
Ótéčko
Petr, 1. 8. 2010 23:28Zdar ótéčkářu trošku su nesvůj z přestavby stránky ale rad bych se dostal k historickým foto např dílna technické pomoci
Re: Ótéčko
Luboš, 7. 8. 2010 20:49
Nazdar Petře,mrkni sem:
http://www.brdm2.estranky.cz/fotoalbum/ot-64-skot-obrneny-transporter/dilna-technicke-pomoci-dtp--64
královský hřídel
pepa, 27. 11. 2008 22:31
ano hřídele se začali dělat zeslabené,protože byli pružné.Ty silné neměli možnost krutu.Což bylo potřeba.
královský hřídel.
Luboš, 23. 11. 2008 15:30
Ano,volnoběžné otáčky nejsou optimální pro k.hřídel,ani pro rychloběh.Dochází tam k rázům a i ten rachot rychloběhu naznačuje,že trpí.Já nastavuji volnoběh na vyšší otáčky a chod převodového ústrojí se zklidní.
Jinak později se hřídele začaly dělat slabší,ale z kvalitnějšího materiálu a prý vydrží déle.
královský hřídel
xaler, 22. 11. 2008 22:23xaler@email.cz Nejsem žádný odborník, ale ukroucení královské hřídele je klasická závada pro OT 64, údajně to způsobují vibrace motoru při volnoběžných otáčkách tak na to mysli při jízdě. Já už několik let OT marně sháním tak ti přeji hodně kilometrů bez závad a třeba se někdy setkáme při vyhlídkové jízdě. S pozdravem J.K.
OT-64
PAČENKO, 17. 12. 2014 11:35